۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۰۴

نخستین تجربه آفت زدایی ویروسی در موزه‌های نصف‌جهان

نخستین تجربه آفت زدایی ویروسی در موزه‌های نصف‌جهان

اصفهان- رئیس گروه موزه ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: برای نخستین بار آفت زدایی ویروسی در موزه های استان اصفهان با شیوه خاصی در حال انجام است.

ساغر حمیدی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه برآورد دقیقی از میزان خسارت شیوع کرونا بر موزه‌های استان اصفهان انجام نشده است، اظهار داشت: شیوع این بیماری باعث شد که زمان پیک سفرهای نوروزی را از دست بدهیم و این امر درآمدزایی موزه‌ها را تحت تأثیر قرار داد.

وی افزود: از آنجا که فصل بهار، زمان مسافرت گردشگران خارجی به اصفهان است و با بازدید از موزه‌های استان اصفهان درآمد حاصل می‌شد، شیوع کرونا بر این بخش هم خسارتهایی وارد کرد.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به ضرر اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بر موزه داران بخش خصوصی و غیروابسته تصریح کرد: با بازگشایی موزه‌ها بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله فیزیکی هنوز این بخش کم رونق است و امیدواریم با انجام سفر و حضور گردشگران موزه‌های استان اصفهان جانی دوباره خواهند گرفت.

گندزدایی و ضدعفونی اشیا در موزه‌ها

وی بیان داشت: رعایت اصول بهداشتی برای پرسنل موزه و بازدیدکنندگان در اولویت برنامه ما قرار گرفته است؛ دستورالعمل‌های بهداشتی برای بناهای تاریخی و میراثی و موزه‌ها توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت ابلاغ و نحوه گندزدایی و ضدعفونی اشیا توضیح داده شده است.

حمیدی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی و موزه‌ها سالانه اصفهان در همین ایام به طور معمول آفت زدایی بیولوژیک می‌شوند، گفت: تاکنون هیچ گونه سابقه‌ای جهت آفت زدایی ویروسی نداشتیم و این موضوع نخستین تجربه آفت زدایی در موزه داری محسوب می‌شود.

تأسیس ۵ موزه جدید در اصفهان در حال بررسی است

وی با اشاره به وجود ۳۵ موزه فعال در استان اصفهان اظهار داشت: درخواست افزوده شدن پنج موزه دیگر به مجموعه موزه‌های استان اصفهان در حال بررسی است؛ از این میان ۲۹ موزه بعد از انقلاب اسلامی تأسیس شده و ۱۹ موزه در پنج سال اخیر به مجموعه موزه‌های استان اصفهان افزوده شده است.

کد خبر 4928052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha